جستجو کردن

اهمیت لباس کار در ایمنی افراد

ایمنی افراد با لباس کار و قیمت لباس کار

اهمیت لباس کار در ایمنی افراد

تاثیر لباس کار در ایمنی افراد
اهمیت لباس کار در ایمنی افراد

حضور در موقعیت های مختلف نیاز به پوشش مخصوص و مرتبط با همان موقعیت و جایگاه را دارد. لباس کار نیز در جایگاه خود یعنی در زمان کار کردن و در مکان مناسب خود استفاده میشود. این پوشش علاوه بر آنکه جایگاه شما را در یک موقعیت کاری مشخص میکند ، امنیت شما را تامین کرده و از بزور حادثه جلوگیری میکند.
تمامی کارگران و کارمندانی که در یک محل کار میکنند موظفند که لباس کار به تن داشته باشند. نوع لباس کار و ویژگی های آن بسته به موقعیت کاری و خطراتی که ممکن است جان فرد را تهدید کند متفاوت است و باید از انواع لباس کار استفاده شود.
امروزه از انواع مختلفی از لباس کار استفاده شده که شایع ترین آنها لباس های یکسره و همینطور لباس های دو تیکه هستند. در این مقاله به اهمیت لباس کار در ایمنی افراد پرداخته و مهم ترین ویژگی های لباس کار کاربردی و ایمن را بیان میکنیم.

لباس کار چیست؟

لباس کار که به آن لباس ایمنی هم میگویند ، نوعی لباس محافظتی بوده که دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به دیگر لباس های عادی میباشد. فرآیند ساخت و تولید لباس کار به گونه است که این محصول بتواند مقاومت بالا در برابر گرما ، آتش ، اجسام سخت ، الکتریسیته و ….. را داشته باشد.
مهم ترین ویژگی لباس کار ، حفظ جان افراد در برابر خطرات و انواع آسیب دیدگی مانند سوختگی و یا برق گرفتگی و ضربه میباشد. همچنین استفاده از لباس کار باعث ایجاد یکپارچگی و یکدستی در محیط کار شده و نوعی ساختار ایجاد میکند.

اهمیت لباس کار

لباس کار و اهمیت آن
اهمیت لباس کار

شاید شما هم قصد خرید لباس کار برای محل کار خود داشته باشید ؛ در این صورت بهتر است که با اهمیت لباس کار و دلایل استفاده از آن اشنا شوید. مهم ترین دلیل استفاده از لباس کار ایجاد ایمنی در برابر انواع خطرات میباشد.
برای فردی که در برابر حرارت مستقیم و شدید قرار میگیرد ، استفاده از لباس مناسب که از ورود حرارت بالا به بدن جلوگیری میکند ضروری است. اینگونه لباس ها از الیاف نسوز و متراکم دوخته شده و از ایجاد سوختگی جلوگیری میکنند.
افرادی که در محیط های آزمایشگاهی و در مجاورت گاز ها و اسید ها قرار دارند ، باید از لباس های دارای محافظ استفاده کنند. لباس کار مخصوص آزمایشگاه و مقاوم در برابر اسید از برخورد گاز های سمی و اسیدی با پوست بدن جلوگیری کرده و از خطراتی همچون سوختی پوست جلوگیری میکند.
موارد ذکر شده تنها گوشه ای از کاربرد لباس کار میباشند. در تمامی مشاغل صنعتی انواع مختلفی از خطرات و موقعیت های خطرناک وجود دارد که تنها با وجود لباس کار این خطرات دفع میشوند. همین امر نشان میدهد که اهمیت لباس کار تا چه حد است .

از دیگر دلایل اهمیت لباس کار در ایمنی افراد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• سالم ماندن لباس شخصی در محیط کار
• حفظ جان فرد در برابر خطراتی که در محیط کار ممکن است به وجود آید.
• استفاده از لباس کار به نوعی معرف کار شما است و می تواند بیانگر شخصیت کاری شما باشد.
• استفاده از لباس کار مناسب و با طراحی شکیل می تواند بیانگر حرفه ای بودن محیط کاری شما باشد و به نوعی جدیت شما در محیط کار را به افراد القا نماید.
• عدم داشتن دغدغه به منظور پوشیدن لباس در محیط کار و فکر به اینکه چه لباسی بپوشید.
• بالا رفتن راندمان کاری افراد در محیط هایی که از لباس کار استفاده می شود. در محیط هایی که هر فردی با لباس مختلف و رنگ های مختلف رفت و آمد می نماید عموما سبب کاهش تمرکز کارگران می شود.

انواع لباس کار

انواع مخنلف لباس ایمنی
انواع لباس کار

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از لباس کار موجود بوده که هر مدل در شرایط خاص خود مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به رایج ترین و پر استفاده ترین لباس های ایمنی میپردازیم.

لباس کار یکسره

این نوع از لباس کار عموما در مشاغل صنعتی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل از لباس ایمنی دارای آزادی عمل بالا در هنگام حرکت بوده و بسیار راحت میباشد. به منظور نگهداری لوازم جانبی و ابزار ، در تولید این لباس از تعدادی جیب در نقاط مختلف لباس استفاده میشود.

لباس کار دو تیکه

لباس کار های دو تیکه عموما از یک شلوار و یک کاپشن تشکیل میشوند. نام دیگر لباس کار دو تیکه لباس کار مهندسی نیز میباشد. لباس کار دو تیکه علاوه بر ایجاد ایمنی در برابر برخورد جسم و نیرو ، آزادی زیادی در هنگام حرکت و انجام فعالیت های کاری دارد.

جلیقه

جلیفه ها به تنهایی یک لباس کار کامل نبوده و به نوعی مکمل هستند. عموما جلیقه ها توسط کارمندان اداری مانند خبرنگاران ، کارمندان شهرداری و راهداری و کارگران ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. تقریبا تمامی جلیقه های ایمنی دارای ویژگی شبرنگ بوده تا باعث دیده شدن فرد در شب شوند.

لباس کار نسوز

لباس کار نسوز یکی از پر استفاده ترین نوع لباس کار در مشاغل مختلف میباشد. در تولید لباس کار نسوز از الیاف پنبه ای با درصد تراکم بالا استفاده میشود. شکل این نوع لباس ایمنی عموما یکسره و همراه با کلاه و دستکش میباشد.

لباس کار چرمی

عموما از این نوع لباس کار در هنگام برشکاری و جوشکاری استفاده میشود. لایه چرمی استفاده شده در لباس از بدن در برابر برخورد جرقه و آتش و همینطور پلیسه های آهن محافظت میکند. عموما لباس کار چرمی بصورت پیشبند بوده و بر روی آن تعدادی جیب نیز طراحی و تعبیه میشود.

ویژگی لباس کار ایمن

برای اینکه لباس کار به درستی بتواند وظیفه خود یعنی حفظ ایمنی را انجام دهد ، باید در هنگام خرید و انتخاب نوع آن دقت کرد. لباس کار ایمن لباسی است که از متریال و مواد اولیه با کیفیت و مناسب دوخته شده و کمترین میزان پلاستیک را درون خود داشته باشد.
سایز لباس کار دارای اهمیت فراوانی است. در صورتی که قصد خرید لباس کار دارید باید سایز مناسب را خریداری کنید ؛ لباس ایمنی نه باید گشاد و نه باید تنگ باشد. مواردی همچون بزرگ بودن سایز لباس ، از ایمنی آن کم کرده و امکان بروز حادثه مانند گیر کردن به وسایل و کشیده شدن به داخل آنهارا افزایش میدهد.

جنس پارچه لباس کار

پارچه لباس کار باید از الیاف طبیعی و عموما از پنبه تولید شود. در برخی از موارد از الیاف مصنوعی و پلیمر ها نیز استفاده میشود. مهم ترین ویژگی هایی که پارچه لباس کار باید داشته باشد تا ایمنی افراد را حفظ کند مقاومت در برابر آتش و حرارت ، الکتریسیته ، ضربه و برش و همینطور چروک شدن میباشد.
نوع پارچه استفاده شده در لباس کار بسته به محل استفاده متغیر است. عموما درصد پنبه در پارچه 70 الی 75 درصد میباشد. در برخی از موارد مانند لباس ایمنی کارکنان صنعت گاز از لباس با درصد پنبه 100 درصد استفاده میشود.

نگهداری لباس کار

در ادامه این مقاله و بررسی اهمیت لباس کار در ایمنی افراد باید بدانیم که نحوه نگهداری و مراقبت لباس در عملکرد و همینطور طول عمر آن نقش دارد. لباس هایی که در محیط های صنعتی و دارای آلودگی استفاده میشوند باید بصورت منظم شسته شوند. همچنین لباس های در مجاورت گاز ها و بخار های اسیدی باید بصورت دوره ای بررسی و عیب یابی شوند تا درون آنها پارگی و سوراخ بوجود نیامده باشد.

استاندارد لباس کار

شرکت های تولید کننده لباس کار وظیفه دارند محصولات خود را با توجه به استاندارد های تعریف شده طراحی و تولید کنند. مواردی همچون سایز مناسب و مواد اولیه با کیفیت از پایه ای ترین استاندارد ها در تولید لباس کار هستند.
در هنگام خرید لباس کار ممکن است با علامت ها و حروف اختصاری بر روی لباس و یا بسته بندی آن روبرو شوید. این علامت ها هر کدام معنی خاص خود را داشته و نوع کاربرد لباس در موقعیت های مختلف را مشخص میکنند. برخی از علامت های اختصاری نیز نشان دهنده الیاف و مواد اولیه مورد استفاده در تولید لباس هستند.

دستور العملی تحت عنوان HSE وجود داشته که کارفرما را ملزم به بررسی محیط کاری و تهیه لباس کار مناسب میکند. رعایت دستور العمل HSE و نکات مرتبط با آن احتمال بروز مشکل و ایجاد حادثه را تا درصد بسیار بالایی کاهش میدهد.
کارفرما وظیفه دارد محیط کاری و شرایط محیطی را بررسی و خطرات موجود را شناسایی کند. در مرحله بعد باید لباس کار ایمن با استاندارد های مرتبط با محیط کاری تهیه و مورد استفاده کارگران و کارمندان قرار بگیرد.

قیمت لباس کار

افرادی که قصد خرید لباس کار دارند باید آگاهی کافی نسبت به قیمت آن نیز داشته باشند. قیمت لباس کار بر اساس استاندارد های آن و همینطور کیفیت ساخت میتواند متغیر باشد. لباس کار هایی مانند لباس های آتش نشانی که دارای ویژگی های عایقی و محافظتی بیشتری هستند قیمت بالاتری نسبت به لباس کار ساده و یکسره دارند.
در این مقاله به اهمیت لباس کار در ایمنی افراد پرداختیم و دریافتیم که استفاده از این لوازم حفاظتی امری ضروری میباشد. تیم فروش و پشتیبانی فروشگاه ما آماده پاسخگویی به دیگر سوالات شما عزیزان در خصوص خرید لباس کار میباشد.

ما منتظر نظرات شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *