جستجو کردن

راهنمای جامع و کامل انتخاب لباس کار

چگونه لباس کار انتخاب کنیم

راهنمای جامع و کامل انتخاب لباس کار

استفاده از لباس کار یکی از ضروریات برای حضور در محیط کاری میباشد. بسیاری از مشاغل و فعالیت ها دارای خطرات و مشکلات بوده و این مورد ضروری است که در هنگام انجام این فعالیت ها لباس کار مناسب و ایمن مورد استفاده قرار بگیرد.
انتخاب و خرید لباس کار مناسب و کاربردی برای بسیاری از افرادی امری سخت و دشوار میباشد. گستره وسیعی از لباس کار ها با کاربرد ها و ویژگی های مختلف در بازار موجود میباشد. همین امر سبب میشود تا خریداری لباس ایمنی نیاز به بررسی و آگاهی کامل داشته باشد.
اگر شما هم قصد خرید لباس کار دارید و در انتخاب نوع و ویژگی های آن دچار مشکل هستید ، در ادامه با ما همراه بوده تا بتوانید اطلاعات کامل و کافی برای خرید لباس ایمنی دریافت کنید. این مقاله یک راهنمای جامع و کامل انتخاب لباس کار میباشد.

راهنمای جامع و کامل انتخاب لباس کار در پادینوس
راهنمای جامع و کامل انتخاب لباس کار

لباس کار چیست؟

لباس کار نوعی از لباس میباشد که در هنگام فعالیت های بدنی و در محیط کار مورد استفاده قرار میگیرد. لباس کار دارای شکل ها و انواع مختلفی بوده و همراه با تجهیزات جانبی گوناگون تولید و عرضه میشود. هدف اصلی استفاده از لباس کار ، ایجاد ایمنی و محافظت در برابر وقوع خطرات میباشد.
اهمیت استفاده از لباس کار امری ثابت شده است. لباس کار باید کاملا سازگار با نیازهای شغلی انتخاب و خریداری شود و عواملی مانند شرایط اقلیمی ، مقدار ساعت کاری ، میزان ریسک و خطر شغلی و … در انتخاب آن مد نظر قرار داده شود . معمولا کارکنان ، کارمندان و کارگران ساعات زیادی را در این لباس سپری می کنند. اگر به اندازه کافی در آن احساس راحتی نداشته باشند قطعا در عملکرد آن ها تاثیر منفی خواهد داشت و راندمان کاری پایین خواهد آمد.

تعریف لباس کار
لباس کار چیست؟

مزیت استفاده از لباس کار

اما چرا استفاده از لباس کار ضروری بوده و به امری مهم تبدیل شده است ؟ مهم ترین وظیفه لباس کار این است که از بدن فرد در برابر خطراتی همچون حرارت و آتش ، جریان برق و الکتریسیته ، نیروی وارده و همینطور ورود جسم های تیز و سخت محافظت کند.
علاوه بر موارد گفته شده ، لباس کار باعث سازماندهی کارگران و کارمندان شده و نظم مشخصی را در هنگام کار ایجاد میکند. این مورد سبب میشود که کارگران با لباس مشابه راحت تر با یکدیگر همکاری کرده و خطا صورت نگیرد.

ویژگی های لباس کار ایمن

یک لباس کار کاربردی و ایمن لباسی است که بتواند در برابر شرایط خاص مانند حرارت مقاومت از خود نشان دهد. در تهیه و ساخت لباس کار از مواد اولیه مخصوص و همینطور چند لایه استفاده میشود تا مقاومت لباس بالا رفته و بتواند خاصیت خود را در طولانی مدت حفظ کند.

لباس کار کاربردی لباسی است که سایز مناسب داشته و احساس محدودیت در بدن ایجاد نکند ، ویژگی های محافظتی ایجاد کند ، کار کردن را راحت تر کرده و همچنین در هنگام گرما و سرما بدن را در دمای متعادل حفظ کند.

نکات مهم هنگام خرید لباس کار

نکاتی که در خرید لبا ایمنی و کار باید رعایت کنیم
نکات مهم هنگام خرید لباس کار

در صورتی که قصد خرید لباس کار دارید ، باید به نکات مهمی توجه کنید تا بهترین نوع لباس ایمنی را تهیه کنید. در ادامه به مهم ترین نکات در هنگام انتخاب و خرید لباس ایمنی اشاره میکنیم :
• درجه کیفیت بالا
• رعایت استاندارد های ایمنی
• عایق بندی مناسب نسبت به برق ، حرارت و اسید
• سایز و اندازه مناسب
• طول عمر بالا
• نوع دوخت
• ایمنی لباس کار
• همراه داشتن تجهیزات جانبی مانند کفش ایمنی ، کلاه ایمنی ، دستکش ایمنی و ….
در ادامه به شرح برخی از مهم ترین ویژگی های نام برده میپردازیم.
درجه کیفیت لباس کار
یکی از نکات مهمی که در هنگام انتخاب لباس کار و همینطور خرید آن باید در نظر داشته باشید ، درجه کیفیت آن میباشد. استفاده از مواد اولیه با کیفیت و طبیعی سبب میشود تا لباس کار درجه کیفیت بالاتری داشته و مدت زمان بیشتری عمر کند.

مطالب مشابه :

استاندارد لباس کار

استاندارد لباس کار یکی از موارد ضروری در هنگام انتخاب و خرید لباس کار میباشد. تمامی تولید کنندگان لباس ایمنی موظف هستند که محصولات خود را بر اساس استاندارد های تعریف شده جهانی طراحی و تولید کنند.
در هنگام خرید لباس کار با علامت های اختصاری بر روی لباس و یا بسته بندی آن مواجه میشوید. این علائم اختصاری علاوه بر اشاره به استاندارد لباس ، شرایط استفاده و ویژگی های حفاظتی آنرا شرح میدهد.علامت های اختصاری نشان دهنده استفاده لباس در برابر حرارت ، استفاده در محیط آزمایشگاهی و اسیدی ، مقاومت در برابر جرقه و مواد مذاب و همچنین مقاومت در برابر ضربه و برش هستند.

تجهیزات جانبی لباس کار

برای ایجاد درصد ایمنی بالا بهتر است که همراه لباس کار از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی ، عینک ایمنی ، دستکش ایمنی و همینطور کفش ایمنی استفاده شود. تمامی موارد نامبرده دارای استاندارد ها و ویژگی های مخصوص به خود بوده که خارج از موضوع این مقاله است.
برخی از بسته بندی لباس ها دارای این نوع تجهیزات میباشند. پس بهتر است که در هنگام انتخاب و بررسی لباس کار ، نوعی از لباس انتخاب شود که تجهیزات ایمنی جانبی نیز همراه داشته باشد. این مورد در کاهش هزینه های خرید نیز کمک میکند.

طول عمر لباس کار

طول عمر لباس کار رابطه مستقیمی با درجه کیفیت و مواد اولیه ان دارد. همچنین نحوه نگهداری و توصیه های مراقبتی در طول عمر لباس نیز نقش دارند. برخی از لباس ها بدلیل استفاده از الیاف و پلیمر های خاص باید در شرایط خاص نگهداری و یا شسته شوند.

سایز لباس کار

زمانی که میخواهید لباس کار بخرید ، باید مناسب ترین سایز لباس کار را برای خود انتخاب کنید. لباس کار نه باید سایز بزرگ و گشاد داشته باشد و نه باید تنگ و محدود کننده باشد. بزرگ بودن لباس کار میتواند باعث ایجاد حادثه مانند گیر کردن به دستگاه های صنعتی و به داخل کشیده شدن شود.

چه نوع لباس کار بخرم؟

خرید لباس کار
چه نوع لباس کار بخرم؟

امروزه برای هر شغل لباس مربوط به آن وجود دارد. این مورد نشان میدهد که صاحبین صنایع و کسب و کار به اهمیت لباس کار پی برده و با استفاده از آن سعی در ایجاد جامعه ای منظم و سازمان یافته دارند. در ادامه ب برخی از رایج ترین مدل های لباس کار میپردازیم.

لباس کار مهندسی

عموما به لباس کار های دو تیکه لباس کار مهندسی میگویند. لباس کار مهندسی از یک شلوار و کت تشکیل شده و تجهیزات جانبی آن میتواند کلاه ایمنی و همینطور عینک ایمنی باشد. مهم ترین ویژگی های لباس کار مهندسی ضد آب بودن ، ضد چروک بودن و همینطور عایق سرما و گرمایی میباشد.

لباس کار جوشکاری

جوشکاری فرآیندی است که در آن جرقه های آتش و همینطور پلیسه ها میتوانند به لباس و صورت فرد صدمه بزنند. لباس کار جوشکاری عموما از نوع چرم ضخیم بوده تا بتواند در برابر این جرقه ها مقاومت کند. عموما در هنگام استفاده از لباس کار جوشکاری از ماسک مخصوص جوشکاری نیز استفاده میشود.

لباس کار مکانیکی

مکانیک دامنه حرکتی وسیعی دارد و ممکن است تا مدت های طولانی در موقعیت های گوناگون بصورت ثابت قرار بگیرد. عموما لباس کار مکانیکی از نوع یک تیکه بوده که به ان دو بنده نیز میگویند. بر روی این نوع از لباس جیب های مختلف در نقاط گوناگون طراحی شده تا نگهداری و حمل لوازم راحت تر شود.

لباس کار صنعتی

لباس کار صنعتی نوعی از لباس کار است که عموما در صنایع نفتی ، پتروشیمی ، برشکاری و فرز کاری ، معماری و عمران ، راهسازی و معدن و …. مورد استفاده قرار میگیرد. لباس کار صنعتی عموما از نوع پارچه ای با درصد بالای پنبه میباشد.

لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی یکی از پر استفاده ترین نوع لباس ایمنی میباشد. لباس های مخصوص آتش نشانی بصورت چند لایه بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و آتش دارند. در هنگام خرید لباس اتش نشانی باید تجهیزات جانبی مانند دستکش و کلاه آتش نشانی نیز خریداری شود.

لباس آتش نشانی در برابر موارد زیر مقاوم بوده و عایق بندی شده است :
• شعله
• تابش مادون قرمز
• جرقه ها
• پاشش ذرات مذاب فلزات
• پاشش فلزات مایع
• تماس با اشیاء و سطوح داغ
لباس کار آزمایشگاهی
این نوع از لباس ایمنی باید مقاومت کافی در برابر انواع گاز ها و اسید ها و همینطور مواد خورنده را داشته باشد. معمولا لباس های آزمایشگاهی از نوع یکسره بوده و در کنار آن از ماسک نیز استفاده میشود.

جنس لباس کار از چیست؟

جنس لباس کار و ایمنی در پادینوس
جنس لباس کار از چیست؟

در ادامه راهنمای جامع و کامل انتخاب لباس کار جنس پارچه و مواد اولیه لباس ایمنی را بررسی میکنیم. درصد زیادی از لباس کار های تولید شده از جنس الیاف مصنوعی و پنبه میباشند. درصد پنبه مورد استفاده در بافت پارچه بر اساس نوع لباس کار و شرایط استفاده مشخص میشوند. بطور معمول درصد پنبه در پارچه 70 الی 75 درصد بوده و بر اساس محیط استفاده این مقدار میتواند تا 60 درصد و یا 100 درصد برسد.
سفارش و خرید لباس کار
در این مقاله با انواع لباس کار و ویژگی های مهم آنها اشنا شدیم. همچنین مهم ترین نکات در هنگام خرید لباس کار کاربردی را نیز بیان کنیم. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش و خرید تیم پشتیبانی و فروش ما آماده خدمت رسانی بصورت 24 ساعته به شما عزیزان میباشد.

ما منتظر نظرات شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *