جستجو کردن

اصول ایمنی ترافیکی وسایل نقلیه و کارکنان منطقه کاری

یکی از ضرورت های ایمنی راه ها، کنترل ترافیک با استفاده از تجهیزات ترافیکی مناسب در مناطق کاری است.

برای حفاظت از کارگران از وقوع حوادث جابران ناپذیر در حین عملیات کاری در مناطقی که عبور وسالی نقلیه وجود دارد ضروری است.

رعایت نکات ایمنی ترافیک از بروز خطرهای احتمالی برای کارگران در حین انجام فعالیت کاهش می دهد.

همینطور کارکنانی که قرار است در منطقه مورد نظر شروع به فعالیت کنند باید از استانداردها و دستورالعمل های ایمنی و کنترل ترافیک آگاهی داشته باشند. این اطلاعات شامل نحوه استفاده از علائم هشداری موقت و تجهیزات اعلام خطر و استفاده از اشخاصی که وظیفه پرچمدار به عهده داشته و یا از ادمک پرچم زن است.

 

اصول ترافیکی در منطقه کاری

برای ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه در حال عبور از منطقه کاری و کارگران مشغول به کار باید مواردی که در ذیل قید کرده ایم رعایت شود:
1- در ابتدا می بایست طرح کنترل ترافیک در منطقه کاری طراحی شده و با ارزیابی اقدامات مورد نیاز و محوطه کار و وضعیت ترافیک، الزامات در منطقه عملیاتی تعیین گردد.
2- حتی الامکان وضعیت ترافیک محدوده مربوطه در شرایط عادی نگه داشته شود.
3- رانندگان در حال عبور از منطقه عملیاتی نباید غافلگیر شوند؛ بنابراین باید تجهیزات هدایت ترافیک در جایی مناسب نصب شوند که راننده بتواند از فاصله مناسب دیده و عکس العمل مناسب از خود نشان دهد.

-4 از ایجاد تغییرات ناگهانی و متعدد در مسیر ترافیک خودداری گردد.

-5 سعی شود مدت زمان پروژه کاری که کارگران در معرض ترافیک قرار دارند، به حداقل برسد زیرا خستگی کارگران ممکن است خود باعث ایجاد حوادث شود.

-6 قبل از آغاز کار از وسایل کنترل ترافیک نصب شده بازرسی کامل و دقیق توسط کارشناسان مربوطه به عمل آید.

7- اقدامات کنترل ترافیکی باید براساس توقع و انتظار رانندگان اجرا شود. رانندگان در صورتی عکس العمل مناسب خواهند داشت که پیام ها و دستورات صحیح را بهتر اجرا کنند.

تجهیزات ترافیکی مورد نیاز :

از تابلوعلائم اخطاری،تابلو مسیرنما و تابلوهدایت دهنده مسیر به تعداد کافی استفاده شود.

در پروژه هایی که قرار است مدت زمانی طول بکشد باید از خط کشی جدید به جای خط کشی های قدیمی استفاده شود تا رانندگان با دیدن خط کشی های قبلی دچار اشتباه نشوند.

برای هدایت جریان ترافیک باید از موانع ترافیکی مانند تابلوهای راهنمایی و مخروطی و استوانه ترافیکی ، بشکه ایمنی پلاستیک و دیگر تجهیزات سبک وزن استفاده شود تا کارکنان به راحتی بتوانند جابه جایی انجام دهنددر واقع استفاده از این محصولات برای مسدود کردن قسمتی از راه و یا تغییر جهت حرکت ترافیک، حتی در عملیات کوتاه مدت نیز سودمنداست 

نکته : برای جلوگیری از واژگونی تابلوها می توان از کیس های شنی استفاده کرد اما این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نباید از قطعات سنگین مانند بلوک های بتنی برای ثابت نگه داشتن پایه های تابلوها استفاده شود زیرا باید تابلو ترافیکی توسط کارکنان قابل جا به جایی باشد.

مهمترین نکته اینکه در مواقعی که روش های معمول کنترل ترافیک کافی نیست، از تجهیزاتی چون آدمک پرچم زن یا شخصی که وظیفه پرچم زن را برعهده گیرد استفاده شود.

حوزه های کنترل ترافیک

حوزه یا محدوده کنترل ترافیک به منطقه بین اولین تابلوی اخطاری پیش آگاهی و نقطه پایانی که دیگر جریان ترافیک تحت  تاثیر قرار ندارد گفته می شود، حوزه کنترل ترافیک به ناحیه های زیر تقسیم می گردد:

− ناحیه هشدار اولیه
− ناحیه انحراف مسیر
− ناحیه عملیاتی
− ناحیه پایانی

– ناحیه هشدار اولیه

در واقع این ناحیه بخشی است که رانندگان قبل از رسیدن فرصت کافی برای انجام عکس العمل مناسب را داشته باشند که این صورت یک ناحیه پیش آگاهی در مورد مسدود بودن یا تغییر مسیر ایجاد می گردد.

معمولاً در این ناحیه از تابلوهای هشدار اولیه استفاده می شود.

معمولا استفاده از یک تابلو در صورتی که خط یا شانه راه مسدود نگردد کافی است اما در راه های دوطرفه این تابلوهای ترافیکی باید در هر دو سمت نصب شوند.

ترتیب استفاده از تابلوهای علائم ترافیکی در این ناحیه باید طوری باشد که مفاهیم لازم را به راننده انتقال دهد. مثلاً اولین تابلو باید مفهوم نزدیک شدن به محوطه کاری را القا کند مانند تابلوی (جاده در دست تعمیر است) همینطور دومین تابلو اطلاعات بیشتری به راننده بدهد مانند تابلوی (جاده باریک می شود) و سومین تابلو شامل کاری باشد که راننده باید انجام دهد مانند تابلوی ( به راست برانید )

– ناحیه انحراف مسیر

این ناحیه که بعد از ناحیه هشدار شروع آغاز می شود که به دو قسمت زیر تقسیم می گردد:

  • ناحیه انتقال

    ناحیه ای است که در آن خطوط راه به وسیله تجهیزات کنترل ترافیک مانند بشکه ترافیکی و نیوجرسی پلاستیکی و … مسدود شده است. این ناحیه جهت کنترل ترافیک عبوری از محوطه کاری استفاده می شود. لازم به ذکر است که شروع این ناحیه نباید در پشت قوس ها باشد، چون دید رانندگان را کاهش می دهد.

  • محدوده آزاد

    این محدوده فضای خالی بین انتهای ناحیه انتقال و ناحیه عملیات می باشد. این فضا به منظور تأمین ایمنی لازم جهت ترافیک موجود و ایمنی کارگران مشغول به کار در نظر گرفته می شود .

– ناحیه عملیات

این محدوده محلی است که در آن ابزارآلات و تجهیزات عملیاتی وجود دارند و کارگران به فعالیت های کاری خود مشغول هستند. این ناحیه شامل سطح کار و فضای کار است.

ما منتظر نظرات شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *